tirsdag 17. september 2013

Inspirasjon fra familiært hold

Jeg har en bror som hele livet har fått til akkurat det han setter seg fore. Jeg tror aldri han han mislyktes med noe han virkelig har gått inn for. Gud - så plagsomt!

Plagsomt for alle oss andre som stadig går på trynet, snørra og i dass- ja. Men også inspirerende, sånn når jeg kommer over den verste misunnelsen ;)

For han er alltid god i alt han gjør. Og ikke nok med det - han strekker seg mot å bli best i det han gjør. Intet mindre er best er bra nok. Sånn er det når han spiller gitar, komponerer musikk eller setter i gang med trening. Han blir rett og slett dritgod, og jobber metodisk og systematisk for å nå målene sine - uten å komme med unnskyldninger! Er det rart man bli misunnelig? Derfor spurte jeg han en gang om hvordan han tenker og hvordan han klarer det. Har har superdisiplin? Eller er han bare så hard mot seg selv at å være middels aldri er noe alternativ? Er han innerst inne en masochist som elsker å pine seg selv?

Jeg er ikke sikker. Kanskje er det en kombinasjon av alle tre, noen mennesker er jo sånn at de målbevisst jobber seg mot målene sine, og når de til slutt. Jeg er periodevis slik - men det er gjerne snakk om små mål som nås, og de har omtrent sluttet å bety noe for meg innen de nås. Kanskje legger jeg lista for lavt? Kanskje tør jeg ikke drømme stort nok?

For ett av svarene min bror ga meg var noe han hadde lært på motivasjonskurs (ja, han går jo faktisk på slike kurs...kanskje det er svaret?). Ifølge kurslederen skal du sette deg to mål av gangen - ett lite mål som det er realistisk at du kan nå det, og ett urealistisk "drømmemål" som ligger i en nær eller fjern framtid. Det beste er om det lille målet er noe som kan bringe deg nærmere oppnåelsen av drømmemålet. Kanskje det ikke er så dumt?

For problemet mitt er ofte at jeg setter lista litt for høyt i starten - starter med å strikke en genser  til meg selv når jeg kanskje burde strikket en babygenser først? Kjøper inn alt trimutstyret til hjemmetreninga FØR jeg har ordentlig treningsrutine? Lager treningsplaner for resten av uka når jeg egentlig bare burde lage plan for neste treningsøkt? Starte på 15 ulike hobbyprosjekter når jeg egentlig bare burde gjøre ferdig det ene?

Jeg har mye forbedringspotensiale og jeg starter min nye holdning til mål med disse to målene:
1. Drømmemål: Jeg vil lære med hodestående posisjon i yoga
2. Lite mål: Jeg vil trene yoga på mandager i høst og øve meg på hodestående

Brodern: Som takk for inspirasjonen skal du få bevitne Linda i hodestående når målet er nådd:)

Hodestående yogaposisjon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!