lørdag 8. juni 2013

Banalt enkle tips - del 7

Enkle tips nummer 7 er å bytte ut vaskemidlene du kjøper i dagligvaren med vaskemidler som er mer skånsomme og mindre miljøbelastende. Visste du at de mest kjente merkene som Ajax, Domestos, Omo, Blenda, Jif, Lano, Neutral og Krystal distruberes av Unilever og Lilleborg - som begge står på Dyrevernalliansens liste over firmaer som tester ingredienser på dyr?


Det er ingen grunn til å måtte kjøpe produkter som er testet på dyr, når det fins så mange bra alternativer som ikke er det!

Jeg unngår det meste fra Unilever og Lilleborg, nettopp fordi de ikke kan dokumentere at ingen ingredienser er testet på dyr. Ofte er det parfyme som testes ut på dyr, og min filosofi har derfor vært å kjøpe parfymefrie vaskemidler og rengjøringsprodukter. Dette er et bra steg på veien, men mange av disse inneholder miljøbelastende stoffer åkke som. Derfor har jeg nå tatt et skritt videre.

For meg er det nyttig å tenke på hvilken miljøbelastning produksjonen av vaskemidlene også har, i tillegg til miljøbelastningen emballasjen og selve bruken av produktet har. Jeg har såvidt begynt å teste ut alternativer, og har så langt testet ut noen produkter i serien Ecover.  Hittils er jeg strålende fornøyd!
Oppvask
Ecovers miljøvennlige oppvasktabletter har jeg brukt et halvt års tid nå, og til tross for at de mangler både selvoppløsende film, en rød kjerne av supereffektiv vaskekraft og 4 lag ulike oppvaskpulver, så gjør de jobben. Jeg har brukt varianten uten duft, men de finnes også med en mild sitronduft. Pappesken vasketablettene kommer i er 100 % resirkulerbar.
Jeg har også brukt Ecovers oppvaskmiddel, istedet for Zalo, som har fungert akkurat slik jeg er vant til at Zalo funker. Oppvaskmidlet kommer i Ecovers Plan-tastic plastflaske - 100 % resirkulerbar.

Rengjøring
Ofte trengs ikke mer rengjøring enn en rask omgang med en tørr mikrofiberklut - helt kjemikaliefri rengjøring. Trengs sterkere lut til, har jeg oppdaget at Ecovers All purpose cleaner gjør jobben, akkurat slik alle de andre spray-på-tørk-av-produkter der ute.Vaskemidlet kommer i Ecovers Plan-tastic plastflaske - 100 % resirkulerbar.



Badet
Jeg har hivd ut Domestos, og tatt inn i varmen Ecovers Eco Friendly Toilet Cleaner Pine fresh istedet. Den gjør jobben like bra, og det lukter kjempegodt etter en omgang med denne i toalettskåla. Også denne kommer i Ecovers Plan-tastic plastflaske - 100 % resirkulerbar.
Jeg har også tatt i bruk Ecovers Natural Window Cleaner på speil og blanke flater - fantastisk duft og veldig effektiv! 

Klesvask
Jeg har tidligere skrevet om vaskenøtter. Jeg bruker nå kun disse til klesvask, og er fortsatt strålende fornøyd!

Alle produktene jeg har omtalt er å få i norske butikker. Jeg har kjøpt en del av dem hos Helios sin butikk i Oslo. Jeg har også sett et lite utvalg av Ecovers produkter hos diverse helsekostbutikker. Meny på Tveita har også noen av produktene, mulig flere Meny-butikker også fører de - hvis ikke kan du etterspørre økologiske og miljøvennlige alternativer. iHerb selger også Ecover sine produkter her, her er også utvalget større enn i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!