mandag 8. april 2013

ToDoist - Organisert hverdag

Jeg har mange prosjekter gående på samme tid. Samtidig som jeg prøver å være kreativ, må jeg holde avtaler, komme meg til legen til rett tid, huske når jeg klippet klørne til pus sist, innleveringsfrister osv osv. Du vet nøyaktig hvordan det er.


Her forleden dag ble jeg minnet på at det lønner seg å skrive ned ting man må huske. At hjernen har begrenset kapasitet til å huske gjøremål. Jeg tror det gikk en grense på 6 eller 8 gjøremål som har plass forrest i bevisstheten, noe mer enn det og hjernen må dytte noe bakover i bevisstheten for å få plass. Vi glemmer. Dessuten gir det mer ro i sjela å skrive ned ting. Skriver man ned ting, slapper man mer av i tankekaoset, fordi man vet at man har det man skal huske nedskrevet - så det er ikke så viktig å huske det lenger, siden man bare kan sjekke det opp.

For å hjelpe meg med å oppnå sjelefred (fat chance!) har jeg testa ut en add-on til Firefox som heter ToDoist. Det er rett og slett en ToDo-liste som man kan åpne overalt. Det fins også en App til Android, som enkelt synkroniseres med Firefox-versjonen, slik at man alltid har listen sin tilgjengelig - rett og slett genialt.

I Firefox kan du åpne appen i sidebaren enkelt og greit via TD-knappen til venstre for adressefeltet.

Mine kategorier i ToDoist


Du kan lage overordnede kategorier, og legge til gjøremål under disse. Man kan også legge inn reoccuring gjøremål, altså gjøremål som gjøres med et fast mellomrom. Du kan legge til farger, klokkeslett, og dele gjøremålene med andre. Når et gjøremål er unnagjort, huker du bare av i boksen  vedsiden av, og det forsvinner.  Jeg er overbevist hvertfall.

Og ja - det er såklart gratis!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!