fredag 26. april 2013

Hvordan spire bønner og frø?

Å spire bønner og frø er ingen sak. Eller, noen bønner og frø er litt vanskeligere å få til enn andre, og personlig syns jeg bønner er lettere å få til å spire enn frø. Med en spirekasse går det nesten av seg selv. Her er en guide til hvordan du spirer mungbønner.

Som sagt, det første du må ha er en spirekasse. Det fins også spireposer i orgnaisk materiale som kan benyttes, det er egentlig bare smak og behag som skiller de, fremgangsmåten er ganske lik. Jeg har denne spirekassen:

Bergs Bio Salad spirekasse
Bergs Bio salad spirekasse får du kjøpt på blant annet Solhatt.no, Markensgrøde.no og Røtter i Oslo. Jeg fant til og med en på loppemarked forrige helg! Denne spirekassen kan bygges ut med flere etasjer hvis man ønsker det.

Du kan spire alt mulig fra linser via mungbønner til brokkolifrø, bare pass på at du kjøper frø som er beregnet til  å brukes til spiring. Det står som regel på pakken.

Jeg har hatt stort hell med å spire mungbønner, og det er kjempelett.
Spirende mungbønner
Jeg har brukt bønner av denne typen. Disse legges i bløt over natten, skylles og has i et jevnt lag utover etasjene i spirekassen. Jeg pleier å bruke ca 3 ss tørre mungbønner til to fulle etasjer med spirer. Deretter passer du på at bønnene står lyst og at de er fuktige til enhver tid . Du kan helle på vann på toppen av spirekassen 2-3 ganger daglig, eller som jeg gjør, skylle bønnene under rennende vann 2-3 ganger daglig. Pass på at bønnene ikke "klumper" seg sammen ett sted, da råtner de fort og vil ikke spire. Fortsett slik, og i løpet av 3-4 dager har du spirer du kan spise! Jeg bruker spirene i salater, som tilbehør til supper, i gryter og som "grønt" på brødskiva.

Spirer ferdig til å spises


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!