tirsdag 23. april 2013

Økologiske klær

Heldigvis blir det stadig mer fokus på økologi, også i klesbransjen. Klær av økologisk bomull fins i mange av de store kleskjedene, så tilgjengeligheten er blitt større enn tidligere. Det er  i hovedsak basisplagg som t-skjorter, trøjer, singletter og enkle bomullsgensre som fins, men dette er jo plagg enhver garderobe trenger :) Her er en oversikt over de største kjedenes tilbud i økologiske klær.

H&M Conscious
H&M kom i vår ut med sin Conscious-kolleksjon, med inspirasjon fra naturen - alt i økologiske, gjenvunnede og bærekraftige materialer. H&M har også opprettet H&M Conscious-Fond, som har jobbet med kjente organisasjoner for å sikre rent drikkevann til 70.000 mennesker i u-land, samt jobbet for skolegang til fattige barn i blant annet India.
Les mer om fondet her.

Organic Cotton hos KappAhl
 KappAhl har også en serie klær i økologisk bomull eller lin, med europeiske og internasjonale miljømerker, som EU-blomsten og Øko-Tex. Mange av plaggene er også laget av resirkulerte klesfibre. KappAhl skriver også at de i størst mulig grad benytter seg av digitalt trykk, framfor tradisjonelt fargetrykk, som gir en mye større miljøbelastning enn digitalt trykk.
Les mer om KappAhls økologiske fokus her.

Lindex sine økologiske klær heter Sustainable Choice og er i hovedsak basisklær som skjorter og gensere i økologisk bomull. Hos Lindex finner du dette merket på klær for både dame, herre og barn, samt på undertøy.
Lindex sitt Sustainable Choice

Cubus har også økologiske alternativer, merket Organic.

Jeg trodde faktisk ikke at utvalget skulle være så stort da jeg satte i gang og undersøkte tilgjengeligheten av økologiske klær på mitt lokale kjøpesenter, og hos de store kjedene - det var en positiv overraskelse. Nå har jeg altså ingen unnskyldninger for å ikke kjøpe mer bærekraftig også når jeg kjøper klær, og prisen er faktisk stort sett akkurat den samme som for "vanlige klær".

Jeg skal bruke det jeg har av klær enn så lenge, jeg har tro på at dét er mest miljøvennlig i lengden, men når jeg trenger et klesplagg neste gang, skal jeg saktens ta en titt på de økologiske alternativene.

Les mer om økologiske klær og hvor du kan kjøpe de hos Ren Mat.  Mer om bevisst forbruk av klær hos Grønn Hverdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!