torsdag 23. mai 2013

Har du hørt om vaskenøtter?

Den siste måneden har jeg brukt vaskenøtter når jeg har vasket klær. Jeg er veldig fornøyd med resultatet, og kommer nok til å fortsette med nøttene! 

For en måneds tid siden gikk jeg til innkjøp av en prøvepakke med vaskenøtter fra www.vaskenotter.no
Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk, til tross for lovord rundt omkring på veven, men bestemte meg for å prøve. Prøvepakken var ikke dyr (30 kroner), så jeg gikk til innkjøp av en prøvepakke til meg selv samt en som jeg ga til min medsammensvorne +Kristin Killi .

Etter første testvask var jeg veldig fornøyd med resultatet, og nå har jeg gått til innkjøp av en stor pakke, med økologisk blekemiddel til hvitvask. Vaskenøttene er kommet for å bli!

Vaskenøtter

Så hva er vaskenøtter? Jo, å kalle de nøtter er egentlig litt misvisende, da disse "nøttene " faktisk er en type bær, på norsk er de blitt kalt "såpebær". Dette er dog også noe misvisende da det ikke er selve bæret man bruker, men skallet.  Uansett, disse bærene (Sapindus Mukorossi på latin) vokser naturlig i Nepal og India, og er blitt brukt som såpe i disse landene i generasjoner. Siden nøttene vokser naturlig og ikke på plantasjer, inneholder de svært få pestesider og kjemikalier fra sprøyting.

Så hvordan fungerer de? Jo, skallet på nøttene inneholder saponin, et stoff som virker som såpe når det kommer i kontakt med vann av en viss temperatur. I vann som holder mellom 30 og 90 grader frigjøres saponinene i skallet, og virker som såpe. Tradisjonelle vaskemidler er ofte framstilt av saponin, men er også tilsatt en rekke andre kjemikalier, som strengt tatt ikke trengs.

Vaskenøttene skal ikke slite på klærne, og kan brukes til å vaske alle mulige materialer - bomull, lin, ull, silke og gore-tex.

"Enkel pakke" fra www.vaskenotter.no
Jeg er som sagt veldig positivt overrasket over vaskenøttene, og kommer til å fortsette å bruke de i klesvask. Nøttene har en mild og behagelig duft som sitter igjen på klærne når de er vasket. De føles rene, flekker forsvinner og jeg har ikke merket noe fargetap på kulørt tøy. Det anbefales å bruke et mildt blekemiddel sammen med vaskenøttene til hvitvask, og dette får du kjøpt på samme sted som vaskenøttene.

I tillegg til et miljøvennlig og bærekraftig alternativ til vaskepulver, får du klær og tøy som er fri for kjemikalier og som er bra for allergikere, barn og personer med sensitiv hud.

Prøv du også! Vaskenøttene får du som sagt kjøpt blant annet her, og her.

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!