fredag 19. april 2013

Sober

For å spare penger og helse har jeg besluttet å kjøre en periode uten alkohol. Dette er en beslutning jeg har gått og ruget på lenge, og på grunn av diverse hendelser i livet i det siste tror jeg dette er et godt tidspunkt. I dag drakk jeg alkoholfri eplesider for å feire at det er fredag.

3 Horses Apple Malt beverage
Jeg hører til de som markerer starten av helgen med den kjente, kjære lyden av en ølboks som åpnes, eller en vinkork som sprettes. Med alderen har det blitt mindre og mindre fyll, og mer "kosedrikking" i sofakroken foran TVen. Skuldrene senkes, jobben trøkkes bakerst i bevisstheten, og helga kan starte. Men, truth be told, jeg greier jo fint å senke skuldrene og slappe av mandag - torsdag også, uten alkohol.

Spillkveld med venner? Øl er selvsagt. Ute å møte venner på kvelden? Øl er underforstått. Konsert? Øl. Foredrag på Litteraturhuset? Bytt ut ølen med vin.

Okei, alkohol er limet i mitt sosiale liv. Eller, har vært det hvertfall. I for stor grad. I så stor grad at jeg nå, nå som beslutningen er tatt, syns det virker kjempeskummelt å skulle dra ut å møte folk uten å drikke. Hvorfor det? Det er jo akkurat det samme som før, bare at jeg ikke skal drikke alkohol...??

Noe av det jeg frykter mest er å måtte rettferdiggjøre at jeg ikke drikker. At jeg skal bli uglesett fordi jeg ikke drikker, være hun kjipe, hun som ikke greier å slappe av eller dele av seg selv. Kanskje, og sannsynligvis, blir ikke dette noe problem overhodet. Men slike problemer lager altså hjernen min for å gjøre dette vanskeligere enn det strengt tatt er. Jeg har jo oppegående venner, og ingen kommer til å slutte å henge med meg fordi jeg ikke drikker.

Jeg er også veldig tilbakeholden og innadvendt av meg. Mange år med sosial angst har sørget for at folk er ganske skumle, hvertfall i grupper. Å drikke har vært en utmerket måte å ta brodden av dét på. Men det er også blitt en form for unnvikelse, en krykke, en sovepute. Jeg har kunnet slippe meg mer løs, senket muren og sluppet folk inn når jeg drikker alkohol. Nå prøver hodet mitt å innbille meg at jeg aldri vil greie det uten å drikke alkohol. At jeg aldri kommer til å ha det gøy på fest mer. Og da blir jeg litt sånn - challange accepted.

Spør du meg om hvorfor jeg ikke drikker alkohol vil jeg svare "penger og helse". Men det er bare bivirkninger. Det overstående er jo den ordentlige grunnen til at jeg vil være edru en stund framover.

Og ja, før jeg glemmer det - 3 Horses Apple Malt Beverage smaker bedre enn noen alkoholholdig sider jeg har smakt! Anbefales virkelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!