torsdag 11. april 2013

Økologisk deodorant - en mnd etter

I tråd med min beslutning om å gjøre mitt ytterste for å leve et mer giftfritt og mindre miljøbelastende liv (les mer her), har jeg byttet deo. Mange små grep utgjør som kjent ett stort. Jeg begynte altså med å skifte ut deoen min.

Jeg har tidligere brukt milde deodoranter, som jeg har kjøpt på apoteket. Min tankegang har vært at billige deo´er man kjøper i dagligvarebutikken er full av skit, etterlater hvite merker på klærne, og ikke beskytter godt nok mot svettelukt. Men apoteket-  de kan jo sine saker. Dessuten koster deo´ene på apoteket mye mer enn i butikken, så da må de jo være bedre?

Joda, kanskje på noen områder. Jeg brukte ACO sine deodoranter, som var mildt parfymerte, og som jeg erfarte at ikke etterlot hvite merker på klærne. De beskytter også godt mot svettelukt. Det eneste problemet jeg egentlig hadde var en infernalsk kløe under armene. Særlig hvis jeg var barbert under armene så klødde og svei det veldig. Det klødde veldig under armene gjennom hele dagen, og huden var irritert, til tross for at jeg prøvde parfymefrie alternativer. Jeg følte jeg til tider gikk rundt som en gorilla, der jeg konstant klødde meg under armene. Manglet bare en banan i andre hånda, og gutturale lyder fra halsen ;)

Jeg godtok imidlertid denne kløen, siden deo´en virket så bra på de andre områdene. Jeg var strålende fornøyd. Helt til jeg leste produktinnholdet.

Aqua
Aluminum Chlorohydrate
PEG-40 Hydrogenated Castor Oil
Hydroxyethylcellulose
Triethyl Citrate
Propanediol
Citric Acid
Sodium Benzoate
Parfum
Alt markert i rødt er stoffer man bør unngå, da de kan være hormonforstyrrende og/eller giftstoffer. 
Og ikke nok med det. ACO står på Dyrevernalliansens røde liste over produsenter som bruker ingredienser som er testet på dyr.

Det var ingen tvil om at jeg måtte finne et bedre alternativ, og valget falt på Green People sin Natural Aloe Vera Deodorant. Jeg har nå brukt denne i rundt en måned, og jeg er strålende fornøyd! Jeg har ikke merket noe til hvite flekker på klærne, deodoranten beskytter mot svettelukt og jeg har helt sluttet å klø under armene! Den sure svien er også borte. Prisen er omtrent den samme som en deodorant på apoteket, så jeg føler ikke jeg har måttet punge ut på å bytte til et bedre og mer miljøvennlig alternativ. Green People-serien føres av Vita-kjeden, så de er ikke så vanskelige å få tak i heller. For ikke lenge siden hadde Vita 30 % rabatt på alle produktene fra Green People, så se opp for slike kampanjer ;)

Jeg anbefaler Green People Natural Aloe Vera Deodorant


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!