torsdag 18. juli 2013

Kilometer i beina

Har avtalt med min bror at vi skal løpe 10 km mosjonsløp den 3. september. Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal gå.

Den 7. september skal jeg altså være i Trondheim og løpe SpringLøpet. 10 kilometer. Pr. i dag tror jeg det meste jeg har løpt på en gang fortsatt er 6,5 kilometer. 5 kilometer løper jeg uten problemer, men det er ikke på en veldig god tid. Min beste tid pr i dag er 30 minutter og 46 sekunder. Og nå skal jeg liksom gjennomføre en 10 kilometer.

For det er det som er målet - å gjennomføre. Jeg bryr meg ikke om tid (eller litt da, jeg har ikke lyst til å komme inn som aller sistemann heller....), målet mitt er å gjennomføre løpet.

Helt siden Mai, da jeg og bror tok avgjørelsen, har jeg trent mot løpet. Først trente jeg på å bli raskere, men fant ut at jeg måtte fokusere på å få så mange kilometer i beina som mulig. Bygge opp kropp og sjel til å tåle belastningen det er å løpe 10 kilometer. Så de siste ukene har jeg fulgt et løpeprogram som skal gjøre meg i stand til å løpe 10 kilometer sammenhengende. Jeg er nå i uke 6 av programmet, og det har gått bra hittil.

Men jeg er jo bekymret. Vil jeg greie å være i rett løpeform i september? Vil 3 uker i USA på ferie ødelegge hele greia? Hvordan skal jeg greie å holde motivasjonen oppe? Hvorfor er det egentlig så viktig for meg å løpe dette løpet?  Og bør den murrende smerten i kneet bare ignoreres eller sjekkes ut?

Alt dette, og sikkert andre ting, vil forhåpentligvis bli besvart ila sommeren. Men først, først må dere ha meg unnskyldt, for jeg må ut å løpe litt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!